Nu de techniek zich steeds sneller en verder ontwikkelt, zie je dat deze ontwikkeling zich ook richt op het bewegingsonderwijs. Steeds meer interactieve producten zijn de afgelopen jaren op de markt gebracht. Met name de interactieve speelwanden maken een opmars. Met De Spelles geef ik regelmatig workshops in Nederland en België en zo kom ik op plaatsen waar ze volop in ontwikkeling zijn. Hierdoor heb ik goed zicht op wat er allemaal te verkrijgen en in ontwikkeling is. Ook word ik uitgenodigd om te komen kijken naar de laatste producten en concepten voor in de gymzaal. Daarom een blog: de bekendste interactieve producten en concepten in de gymzaal – Wat is er allemaal?
Lü Interactive Playground
Op de NOT in 2019 kwam ik voor het eerst in contact met de Lü Interactive Playground. De Lü is een interactieve muur waarop je verschillende spellen kunt spelen. De ingebouwde 3D-camera detecteert elke aanraking die op de muur plaatsvindt. Dit betekent dat wanneer je een bal tegen de muur aangooit, de camera dit registreert. Hierdoor kun je allerlei dynamische mikspellen spelen. Het mooie is dat kinderen hierbij ook moeten nadenken en tactisch moeten spelen. Verder komen vaardigheden als snel handelen, communicatie en gooien volledig tot ontwikkeling bij gebruik van de Lü.
Lees hier een uitleg wat je met de Lü Interactive Playground kunt doen
Niet lang na de eerste kennismaking werd ik uitgenodigd om naar de Lü Interactive Playground in Brussel te komen. Hier maakte ik een videoreportage van. Twee uur lang kreeg ik te zien wat de mogelijkheden zijn van de Lü. Een groep enthousiaste kinderen speelde onder leiding van de leerkracht allerlei spellen. Wat opviel was het plezier wat de kinderen hadden bij het gebruiken van de Lü.
In de gymzaal in Brussel stonden twee Lü-installaties waarop de kinderen de spellen speelden. Echter, ook met één installatie kun je dezelfde spelbeleving creëren. Daarnaast is het goed om te weten dat er ook een mobiele installatie beschikbaar is. Vooral voor een kleinere ruimte is dit ideaal. Deze mobiele installatie testte ik een jaar later zodat ik de Lü zelf aan de tand kon voelen.
Het mooie van de Lü Interactive Playground is dat via de software diverse keren updates plaatsvinden. Verder is het ook mogelijk dat je via de Lü-Community feedback kunt geven en zelf nieuwe ideeën kunt aandragen. Zo blijft het systeem up-to-date en voorzien van de nieuwste spellen. Tot slot is het aanschaffen van de Lü best prijzig. Toch was het mooi om te zien dat in Brussel de twee systemen snel aangeschaft konden worden door een impuls van de gemeente, de school en middels een sponsorloop.
De Springlab Beweegvloer
Ook ging ik vanuit De Spelles langs van De Springlab Beweegvloer. De Beweegvloer is speciaal ontwikkeld voor peuters en kleuters in samenwerking met wetenschappers, pedagogisch experts en kinderen zelf. “De beweegvloer combineert bewegen, spelen, ontdekken, sociale interactie en leren in een compleet nieuwe leerervaring voor jonge kinderen. Ze worden gestimuleerd op cognitief en motorisch vlak, maar ook op sociaal-emotioneel vlak.” Aldus de medewerkers van Springlab bij mijn bezoek in een oude basisschool in Utrecht.
De beweegvloer hanteert dezelfde werkwijze qua projecteren als de Lü Interactive Playground. Anders dan de Lü projecteert de Springlab Beweegvloer de spellen op de grond. Hierdoor bewegen de kinderen fysiek over de vloer om allerlei antwoorden te geven. Een goede afweging omdat bij de jongste kinderen het gooien nog niet voldoende ontwikkeld is. Daarnaast geven de kinderen het antwoord door het te doen, iets wat bij peuters en kleuters goed werkt. Wil je meer informatie? Ga dan naar de website van de Springlab Beweegvloer of bekijk de video van Meester Sander.
EXERGAMES - ACTIVE GAMING in de Sportinnovatie campus aan de HoWest te Brugge.
Tijdens een workshop die ik verzorgde aan de HoWest te Brugge, viel mij direct iets op: er stond een blauwe beweegmuur én een Active Gaming ruimte waar je verschillende Exergames speelt. Exergames zijn interactieve beweeggames die fysieke activiteit (exercise) combineren met het entertainment van videogames (gaming). Het mooie is bij het ontwerp van deze spellen, dat men principes van gamification toepast.
Lees hier ook: Gamification – uitleg en voorbeelden voor de gymles
In de Active Gaming ruimte wordt bewegen gekoppeld aan het spelen van een game. Zo ren je bijvoorbeeld middels een VR-bril een parcours. Ondertussen kom je allerlei hindernissen tegen en verdien je hiervoor punten. Of je speelt een bokswedstrijd tegen een virtuele tegenstander. Maar ook het spelen van een tafeltenniswedstrijd behoort tot de mogelijkheden. Zie het als een Wii-spelcomputer, maar dan veel realistischer.
Hetzelfde principe kom ook voor in hun klimmuur, waarbij je een echte klimgame speelt. Echter, hier gebruik je niet een VR-bril, maar wordt het spel geprojecteerd op de muur. De klimgame combineert wetenschap en technologie en stimuleert laagdrempelig bewegen. De speler die het spel speelt, probeert de targets die op de muur verschijnen met hand of voet aan te raken. Hiervoor gebruik hij de klimgrepen. Hoe sneller een kind bij het punt komt, hoe meer punten hij krijgt. Dit stimuleert kinderen om te gaan klimmen en te blijven klimmen. Daarnaast kan het stimulerend werken dat er ook een score en een ranking wordt bijgehouden.
Embedded Fitness
Op bezoek bij Janssen-Fritsen in Helmond mocht ik een kijkje nemen in hun Sportinnovator Centrum voor interactief bewegen. Daar werken ze aan verschillende producten, die ze samenvatten als Embedded Fitness. Een iets andere benaming, maar ook dit is nauw verbonden met Exergames. Door middel van interactieve games werk je aan conditie, uithoudingsvermogen, evenwicht, concentratie en de oog-handcoördinatie.
Zeker voor mensen met een ‘verstandelijke’ beperking en kinderen met sociaal motorische problematiek werkt Embedded Fitness zeer stimulerend. Toch word ik ook zeer enthousiast om te gaan spelen. Het prikkelt en nodigt je echt uit om aan de slag te gaan. In totaal hebben ze 19 verschillende producten variërend van SmartDance, SmartBasket of SmartRow. Wil je meer weten, ga dan naar de website van Embedded Fitness.
De Nieuwe Gymzaal
Misschien ben je dit wel tegengekomen op social media: de nieuwe gymzaal. De nieuwe gymzaal probeert de traditionele gymzalen anders in te richten, zodat elke ruimte benut wordt. Zo bewegen de gebruikers niet alleen in de zaal, maar ook in de kleedkamers of in de berging. Ook bestaat de mogelijkheid voor flexibele kleedkamers en opbergruimten. Zo creëer je nog meer ruimte om te bewegen.
Dit is toch wel iets om over na te denken: wie bepaalt nou echt wat waar in de gymzaal komt? En moet vindt dit alleen in de gymzaal plaats? Dit kan net zo goed op school! Iets wat ze op basisschool De Twijn in Alblasserdam creëerden. Het is een heuse beweegschool. Op deze school staan er in de hallen en gangen veel klim- en klautertoestellen. Het idee is dat je op zo’n school niet alleen beweegt tijdens gym, maar ook bijvoorbeeld als je naar de wc moet. Dit stimuleert in ieder geval het continue bewegen.
Conclusie
Je hebt nu een beeld gekregen wat er allemaal te vinden is op het gebied van interactieve producten en concepten. In veel van deze producten zijn principes toegepast van gamification. Wat we hiervan weten, is dat het uitnodigt om te gaan bewegen. Het prikkelt de kinderen en het stimuleert ze om in actie te komen. Besef wel dat veel van deze ideeën, producten en concepten in de kinderschoenen staan. Of het echt toekomstbestendig en een duurzame oplossing is om meer te gaan bewegen, dat moet nog blijken.
Ga hier terug naar – Blog De Spelles – De laatste informatie over de gymles en bewegend leren