“Het gaat erom dat je met leuke spellen en vooral met veel plezier beweegt. Zorg er dus ook voor dát ze kunnen bewegen!”
Dit is het verhaal van Matthijs Jansen, de oprichter van De Spelles! Hij weet met zijn leuke, originele spellen een miljoenen-publiek te bereiken en dagelijks duizenden mensen te inspireren. Hij is met De Spelles begonnen omdat hij vindt dat in de spellessen te weinig kinderen écht bewegen, de beleving te laag is en zelfs onnodig stilstaan!
"Ik kies bewust voor een hoge beleving en grote betrokkenheid. Een spelles is daar hét middel voor!"
Matthijs is met De Spelles de spellessen anders gaan vormgeven en blijft tot op de dag van vandaag de spellen ook doorontwikkelen. Wat zijn spellen zo bijzonder maakt, is dat hij een grote betrokkenheid weet te genereren door verschillende spel-elementen aan zijn spellen toe te voegen. Hierdoor worden de leerlingen intrinsiek zeer enthousiast gemaakt om te gaan bewegen. Het ouderwetse wachten op je beurt en alleen de beste zijn aan het bewegen, zie je absoluut niet terug in zijn lessen!
Matthijs kiest doelbewust voor spel om kinderen enthousiast te maken om te gaan bewegen. In een goed spel komt alles samen: er is beweging, er is beleving en er is communicatie. Essentiële aspecten die vandaag de dag zo belangrijk zijn. Hoe mooi is het dan dat leerlingen doordat ze met deze spellen gaan bewegen en ook kunnen bewegen, hiermee in aanraking komen en er weer toe doen.
Het verhaal van zijn spellen maakt hij heel inzichtelijk in de video’s die hij van zijn spellen maakt. Het plezier spat er vanaf! Daarom deelt Matthijs dan ook met veel plezier zijn spellen op social media. Er volgen nu ruim 100.000 mensen één van zijn sociale media-kanalen. Op deze manier spelen duizenden kinderen, maar ook volwassenen van verschillende doelgroepen zijn spellen. Daar is hij persoonlijk erg trots op! Maar ook wil Matthijs met De Spelles anderen enthousiast maken door zijn spellen te gaan spelen.
Het 'hoe' is vaak lastig, maar dát vertelt Matthijs graag!
Het verhaal achter De Spelles wekt de nieuwsgierigheid op van steeds meer leerkrachten, bso-medewerkers, recreatiebegeleiders en trainers in heel Nederland en België. In de vorm van workshops en trainingen krijgen ze niet alleen uitleg hoe en onder welke voorwaarden Matthijs zijn spellen ontwikkelt, maar ook ook de praktische invulling hiervan krijgt een grote plek. Het is een interactief moment met veel actie en veel input welke zeer enthousiast ontvangen worden.
De interactieve leermomenten worden gehouden op locatie in Nederland en België, maar ook tijdens de steeds bekender wordende Inspiratiedagen op de locatie waar De Spelles zijn bekende video’s schiet. Dit is een (inter)actieve dag waar deelnemers uit verschillende geledingen langskomen om geïnspireerd te worden om hun spellessen anders in te richten. Zo zijn deze in korte tijd uitgegroeid tot een begrip en komen de deelnemers specifiek naar zijn praktijk-momenten toe.
“Het gaat erom dat je met leuke spellen en vooral met veel plezier beweegt. Zorg er dus ook voor dát ze kunnen bewegen!”
Matthijs vindt dat bij een activiteit iedereen moet bewegen en ook kunnen bewegen. De Spelles is dan ook van mening dat een goede gymles niet bestaat uit enkel het aanleren van een vaardigheid, maar juist moet voorzien in de eerste en grootste behoefte van de deelnemer zelf, namelijk dat hij zijn bewegingsdrang kwijt kan in een activiteit. Een spel is daar het middel voor.
En vaak hoeft een activiteit helemaal niet moeilijk te zijn om aan deze eisen te voldoen: hoe simpeler, hoe beter, maar wel met een verhaal én met een bepaalde originaliteit. Met de activiteiten probeert De Spelles dan ook dicht bij de belevingswereld van de deelnemer te blijven en iedere keer te analyseren wat hem motiveert om te bewegen en te blijven bewegen.
En dat is wat de spellen van De Spelles zo krachtig maakt en waarom alle betrokkenen in het onderwijs, buitenschoolse opvang en verenigingsleven zo enthousiast reageren: De Spelles voorziet hierin in een grote behoefte!
Bekijk het aanbod van De Spelles
In de korte tijd van haar bestaan, heeft De Spelles al een groot aanbod gecreëerd in verschillende activiteiten en blijft De Spelles zich door ontwikkelen met als doel om nog meer mensen te enthousiasmeren om plezier te hebben in bewegen. Dit doet De Spelles door:
Het ontwerpen van spelactiviteiten
De Spelles heeft in zijn bestaan ruim 600 spelactiviteiten ontwikkeld. Het aantal groeit nog steeds. Wekelijks bedenkt, ontwikkelt en speelt Matthijs nieuwe spellen die hij met een spelvideo verwerkt op zijn website. Dat maakt De Spelles uniek: je leest niet alleen hoe het spel werkt, je ziet het ook!
Het aanbod bestaat uit groepsspellen, tikspelen, estafettes, warming-up spellen, energizers en samenwerkingsspellen. Het mooie is dat bijna alle spellen zowel binnen als buiten gespeeld kunnen worden. De spellen zijn voor het overgrote deel geschikt voor de leeftijd van 6 jaar en ouder. De ervaringen leert dat ook volwassenen en ouderen de spellen van De Spelles spelen, maar dan in hun eigen tempo.
De spellen die Matthijs ontwikkelt, zijn simpel, maar hebben vooral een grote impact op de deelnemers. Dit doet hij ook door spelelementen toe te voegen aan zijn spellen. Hiervoor heeft hij verschillende spelkaarten ontwikkeld. Met de spelkaarten wordt het nog gemakkelijker om spelplezier en beweging te integreren in je lessen en trainingen.
Het genereren van een online platform
Voor iedere lesgever biedt De Spelles een eindeloze database van 500 beweegspellen, die allemaal ondersteund worden door een spelvideo. Zo zie je een groep de spellen echt spelen. Dat is echt uniek! De spellen zijn te herkennen aan dat iedereen beweegt, dat spelplezier voorop staat én dat ze origineel zijn. Daarnaast vind je bij ieder spel een uitgebreide omschrijving, een plattegrond en variaties op het spel.
Het verzorgen van workshops en trainingen
Tijdens deze workshop laat Matthijs zien hoe je iedereen goed en met plezier laat bewegen. Dit geldt zowel voor in de gymles, maar ook voor de buitenschoolse opvang. Matthijs legt niet alleen uit wat je bereikt, maar vooral ook hoe. Je kunt de volgende dag direct aan de slag. Ook neemt hij je mee in welke processen een rol spelen voor, tijdens en na een gymles of spelactiviteit. Waar moet je rekening mee houden? Wat moet je als leerkracht of BSO-medewerkers wel of niet doen? Hoe bouw je zo’n activiteit op? Hoe bouw je dit uit over een bepaalde periode? Allemaal onderwerpen die de revue passeren.
Ook geeft De Spelles aan hoe je aan de hand van het principe van gamification en de daaropvolgende spelelementen het beweegonderwijs of spelactiviteit anders inricht. Hoe betrek je kinderen met verschillende spelelementen nog meer bij het spel? Welke spelelementen zijn er? Hoe koppel je deze elementen aan bestaande spelmaterialen en wanneer pas je welke elementen toe?Het traditionele wachten op je beurt en het onnodig langs de kant zitten voorkom je hiermee. Op deze wijze creëer je een gevarieerd en intensief beweegaanbod waarbij iedereen goed en met plezier beweegt. Een uitwerking hiervan zijn De Spelles Spel- en Battlekaarten.
Tot slot verzorgt Matthijs ook workshops omtrent de dynamische schooldag. Met zijn ervaring in het onderwijs zag hij hoe zijn spellen een positief effect hadden op de groepen waarmee hij werkte. Kinderen werden fitter, konden zich beter concentreren en de mindset van de groep veranderde. Toen hij hierop zijn schooldagen nog intensiever ging inrichten in combinatie met hoe kinderen leren, stegen de resultaten.
Tijdens zijn twee a drie uur durende workshop legt Matthijs uit hoe je met bewegen het leren versterkt. Verder legt hij uit hoe je het simpel houdt, maar wel iedereen activeert. Met originele spel- en oefenvormen, energizers en samenwerkingsopdrachten ervaar je dan ook hoe je bewegend leren tijdens de schooldag effectief inzet. Je wordt actief meegenomen, geïnspireerd en de volgende dag kun je met het geleerde direct aan de slag. Wat werkt wel? Wat werkt niet? En vooral wat dit voor jullie in de praktijk betekent. Ideaal om je team mee te nemen in bewegend leren.
Het aanbieden van spelkaarten
In de praktijk maakt Matthijs veel gebruik van spelelementen. Deze elementen zorgt hij ervoor dat kinderen in een ongedwongen setting ‘gedwongen’ worden om te gaan bewegen. De ontwikkelde set spelkaarten komen in twee varianten: De Spelles Spelkaarten en De Spelles Battlekaarten.
Met De Spelles Spelkaarten enthousiasmeer en stimuleer je de kinderen óm te gaan bewegen. Ook zorgt het ervoor dat het spel eerlijker verloopt. Daarnaast zorgen deze spelprincipes ervoor dat de kinderen keuzes kunnen maken in de les, maar ook geprikkeld worden om een andere tactiek of beweging uit te voeren. Van het spelen van monopolie, escape-rooms of punten-trefbal, tot het inzetten van beweegopdrachten, handicaps, privileges en tactische principes.
Met De Spelles Battle-kaarten speel je De Spelles Battle, waarbij de deelnemers individueel, in tweetallen of groepjes tegen elkaar spelen. Denk hierbij aan voetbal, hockey of badminton. Maar het concept kun je ook bij de bekende gymspellen als vakkentrefbal of het chaosdoelenspel toepassen. De battle-kaarten hebben als doel om de deelnemers te enthousiasmeren om te blijven spelen. Dit komt omdat in de verschillende fases van het spel punten, kaarten, munten en badges te verdienen zijn. Dit stimuleert en motiveert de deelnemers, maar het levert vooral veel spelplezier op!
Het aanbieden van sport- en spelmateriaal
Door zijn ervaring weet Matthijs als geen ander welke materialen geschikt zijn om het spelplezier te vergroten. Door de toenemende vraag heeft De Spelles een webwinkel opgezet wat verschillende sport- en spelmaterialen aanbiedt. Dit gebeurt via SportSpel.Shop. Hier vind je een ruim aanbod sport- en spelmaterialen. Ze zijn zo samengesteld dat je de spellen van De Spelles er goed mee kunt spelen. Maar je vindt er ook een ruim aanbod voor het onderwijs, BSO, trainers en bewegend leren. Zo maakt De Spelles het voor de lesgever makkelijker om naast de unieke spellen ook de beste sport- en spelmaterialen aan te schaffen.