Op zoek naar een workshop waarin je als leerkracht of BSO-medewerkers leert hoe je goed en met plezier beweegt in de gymles of buiten? Wil je een leerzaam moment hoe je bewegend leren goed, maar ook realistisch implementeert in de praktijk? Of wil je op een dynamische wijze werken aan de teambuilding? De Spelles verzorgt voor verschillende doelgroepen en thema’s succesvolle sessies.

Iedereen met plezier in beweging

Matthijs Jansen is de oprichter van De Spelles. Hij ontwikkelde een beweegconcept waarbij iedereen goed en met plezier beweegt. De kracht van zijn concept is dat het simpel, origineel en vooral enthousiasmerend werkt. Iedereen komt in beweging. Ook verbetert het de fitheid, stimuleert het de mindset en de samenwerking bij zijn deelnemers.

Workshop De Spelles

In zijn vele workshops die hij in Nederland en België verzorgt, neemt Matthijs je op een enthousiaste en inspirerende wijze mee in het verhaal van De Spelles. In zijn sessies schuift hij zijn enthousiasme over bewegen dan ook niet onder stoelen of banken. Je wordt actief meegenomen, geïnspireerd en de volgende dag kun je met het geleerde direct aan de slag.

Matthijs maakt dit extra duidelijk met sprekende voorbeelden en anekdotes. Er vallen ook veel ‘aha-momenten’. Dat maakt zijn workshops leerzame, maar ook interactieve sessies. Daarbij wordt op een impliciete wijze continu de link gelegd tussen de theorie en vooral de praktijk. Dit wordt zeer gewaardeerd door de deelnemers, waardoor zijn workshops altijd zeer goed beoordeeld worden.

Workshop goed en met plezier bewegen

voor de gymles, buitenschoolse opvang en bewegend leren

De Spelles verzorgt voor verschillende doelgroepen en uiteenlopende onderwerpen een passend workshop-aanbod. De workshops richten zich op goed bewegen en hoe je dit met plezier doet. Dit wordt specifiek aangehaald, omdat steeds meer kinderen te weinig bewegen. Naast de digitalisering heeft het inrichten van je beweeglessen een groot aandeel. Te vaak staal kinderen onnodig stil, moeten wachten op hun beurt of doen mee aan een activiteit waar ze eigenlijk niet aan mee kunnen doen. In zijn workshops laat Matthijs zien hoe je dit voorkomt.

Daarnaast geeft De Spelles antwoord op hoe je bewegen en leren aan elkaar verbindt en vooral versterkt. Juist nu er steeds meer onderzoeken gedaan zijn over bewegend leren, is er in de praktijk een wirwar ontstaan aan voorbeelden. Helaas hebben niet alle voorbeelden een gewenst effect, omdat hierbij geen rekening is gehouden met de cognitieve leerpsychologie. Matthijs laat zien hoe hij dit organiseert en wat hij de afgelopen jaren heeft bereikt.

Workshop Onderwijs / BSO

voor vakleerkrachten, BSO-medewerkers en sportverenigingen

Tijdens deze workshops laat Matthijs zien hoe je iedereen goed en met plezier laat bewegen. Dit kan zowel voor in de gymles zijn, maar ook voor de buitenschoolse opvang. Matthijs legt niet alleen uit wat je bereikt, maar vooral ook hoe. Je kunt de volgende dag direct aan de slag. Ook neemt hij je mee in welke processen een rol spelen voor, tijdens en na een gymles of activiteit. Waar moet je rekening mee houden? Wat moet je als leerkracht of BSO-medewerkers wel of niet doen? Hoe bouw je dit activiteit op? Hoe bouw je dit uit over een bepaalde periode? Allemaal onderwerpen die de revue passeren.

Aan de hand van het principe van gamification en de daaropvolgende spelelementen worden de deelnemers toegerust om hun onderwijs anders in te richten. Het traditionele wachten op je beurt en het onnodig langs de kant zitten voorkom je hiermee. Op deze wijze creëer je een gevarieerd en intensief beweegaanbod waarbij iedereen goed en met plezier beweegt.

Workshop Bewegend leren

voor leerkrachten, onderwijsassistenten en remedial teachers

Als parttime-leerkracht in het basisonderwijs weet Matthijs als geen ander hoe je bewegen effectief koppelt aan leren. Naar aanleiding van diverse onderzoeken is het een hot item. De laatste tijd spreidt het begrip bewegend leren zich dan ook steeds meer uit over het werkveld. Echter, de uitwerking hiervan is in veel gevallen niet effectief. Er wordt namelijk geen rekening gehouden hoe kinderen leren.

Tijdens een workshop van De Spelles leer je vooral hoe bewegen het leren versterkt, niet andersom. Verder leer je het vooral simpel te houden, iets wat veel leerkrachten moeilijk vinden. Matthijs vertelt er niet alleen over, hij laat het ook zien. Met simpele en aansprekende spel- en oefenvormen laat hij zien hoe je bewegend leren inzet in de dagelijkse praktijk. Wat werkt wel? Wat werkt niet? En vooral wat dit voor jullie in de praktijk betekent.

Een workshop Bewegend Leren van De Spelles bevat 3 sessies

  • Sessie 1: Algemene uitleg wat bewegend leren is en wat dit betekent in de praktijk. Wat is bewegend leren, waar komt het vandaan, wat zegt onderzoek, en wat zijn de kanttekeningen i.c. met de cognitieve leerpsychologie?
  • Sessie 2: Verdieping en praktische uitwerking naar een schooldag. Hoe richt je de dag zo in dat bewegen en leren op elkaar afgestemd worden en elkaar versterken?
  • Sessie 3: Verdieping en praktische uitwerking naar de lessen. Bij welke vakgebieden is bewegend leren wel/niet effectief en hoe zorg je ervoor dat de activiteit aansluit bij het doel?
Teambuilding & Groepsvorming

Voor teams of bedrijven. 

De Spelles kenmerken zich niet alleen maar doordat iedereen met plezier beweegt. De spellen zorgen ervoor dat er op een ontspannende wijze contact plaatsvindt tussen de deelnemers. Dit versterkt het groepsgevoel en de onderlinge band. Hierdoor wordt De Spelles ook gevraagd om bij bedrijven langs te komen. Matthijs zorgt er namelijk met sport en spel voor dat een bedrijfsdag / weekend op een ontspannen wijze wordt begonnen.

Scholingen 

Voor leerkrachten, BSO-medewerkers of trainers

Ook biedt De Spelles meerdere momenten in het jaar scholingen aan waarbij je als leerkracht, BSO-medewerker of trainer een scholing van 5 uur bijwoont. Dit gebeurt bij de inmiddels populaire Inspiratiedagen. Tijdens de Inspiratiedag laat Matthijs zien hoe je iedereen met plezier laat bewegen.

Ook krijg je tekst en uitleg hoe je dit vertaalt naar jouw praktijksituatie. De koppeling tussen de theorie en de praktijk vindt hierin steeds plaats. Dit wordt extra duidelijk doordat je de spellen zelf actief uitvoert. Hierdoor beleef je zelf de nieuwe inspiratie. Daarnaast geeft Matthijs weer hoe hij de spellen bedenkt en ontwerpt. Dit koppelt hij aan de laatste methodieken en didactieken.

Enthousiast geworden of op zoek naar meer informatie?

Neem gerust contact op via info@despelles.nl of vul het contactformulier in

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks inspiratie én een kortingscode voor een eBook naar keuze!