Punten-Verzamel-Race – Simpel beginnen met gamification

Verschillende disciplines voltooien, punten verzamelen en met een beetje geluk je scores vergroten! Het enthousiasme en de betrokkenheid in dit spel zijn groot. Dit komt, omdat er een aantal spel-elementen zijn toegevoegd. Spelelementen die ik beschrijf in mijn blog over de principes van gamification. Wil je simpel beginnen met gamification? Speel dan de Punten-Verzamel-Race.

In de gymles wil je niet alleen dat iedereen beweegt, maar ook dat de leerlingen betrokken zijn. Dat iedereen beweegt, organiseer je door de beweegsituaties zo neer te zetten dat iedereen op zijn niveau ook kan bewegen. Tegelijkertijd wil je dat tijdens het uitvoeren van de beweegsituaties de leerlingen dit betrokken doen.

Meer weten over gamification? Lees dan Gamification – uitleg en voorbeelden voor de gymles

Ook de betrokkenheid van de leerlingen wil je als leerkracht zoveel mogelijk zien. Dit zorgt ervoor dat ze hun doelen willen bereiken. Toch blijft het soms lastig om de betrokkenheid bij alle leerlingen te activeren. Naast een positieve en enthousiaste houding is de intrinsieke motivatie van de leerlingen ook op een andere wijze te genereren.

Wat een succes is de Punten-verzamel-race! Echt alle kinderen hadden rode hoofden, incl de kleuters!
Punten-verzamel-race in de gymles

Eén van de krachtigste spel-elementen waar je in de gymles gebruik van kunt maken is die van een dobbelsteen. De dobbelsteen kan namelijk een zeer positieve wending geven aan een spel, zonder dat je zelf invloed erop kunt uitoefenen. Ik ken niemand die drie keer achter elkaar bewust een zes kan gooien.

Een dobbelsteen is goud waar!

In deze blog leg ik vooral uit hoe je de dobbelsteen inzet in een gymles wanneer je wilt werken met verschillende stations. De kracht van deze vorm is dat de opzet de leerlingen stuurt, niet jij als leerkracht. Het vergt een stukje loslaten in je lesgeven, maar daarnaast is het vooral monitoren en je leerlingen begeleiden in het proces.

punten-verzamel-race in de gymles
Hoe speel je de Punten Verzamel Race?

In eerste instantie denk je na aan welke doelen je wilt werken. Je kunt ook een of meerdere leerlijnen kiezen. Deze verdeel je over zes opdrachten. Bij grotere groepen kun je ook 11 opdrachten kiezen of gebruik maken van twee dobbelstenen, maar dan verandert wel enigszins de opzet van het spel. Hier vertel ik je graag over tijdens de workshops of inspiratiedagen.

Bij elke opdracht, nu verder genoemd als station, plaats je cijfers. Deze corresponderen met de ogen van de dobbelsteen. Gooi je met de dobbelsteen, drie ogen, dan ga je naar station drie. Bij elk station plaats je naast het nummer van de opdracht, ook een korte leskaart. Belangrijk hierbij is te vermelden wanneer ze de opdracht hebben behaald.

Iedere keer als ze de opdracht bij het station hebben voltooid, gaan ze weer naar het startpunt. Hier liggen naast de dobbelstenen ook de score-formulieren. Jij als lesgever, iemand die geblesseerd is of zijzelf, kruizen het station af die ze net hebben voltooid. Daarna gooit de leerling weer met de dobbelsteen. Het aantal ogen is het station waar je leerling naartoe gaat.

Nu komt het leuke van het spel: gooi je weer hetzelfde aantal ogen, bijvoorbeeld drie, dan ga je weer naar dat station. Maar wanneer je dit station opnieuw succesvol voltooit, dan vul je op je score-formulier het vakje in boven het eerder ingevulde vakje. Je ziet dat deze twee punten waard zijn. Hoe vaker je de opdracht voltooit, hoe meer punten je verdient.

Het doel van het spel is dat je zoveel mogelijk punten verdient, binnen een bepaalde tijd. Dit is de trigger die de leerlingen betrokken maakt en enthousiasmeert. Degene die de meeste punten behaalt, wint het spel.

De leerlingen zijn druk bezig geweest bij de verschillende station. Mijn ervaring is dat het spel de leerlingen zo stuurt dan ze bij alle stations komen. Wat je verder ziet, is dat het geen volgorde-werk is (van station één, naar twee, naar drie, etc.), maar dat het juist heel dynamisch wordt.

Probeer dit de komende tijd eens uit. Het is simpel, iedereen kan dit en je ziet dat je leerlingen echt betrokken raken. Veel spelplezier!

Matthijs Jansen - Oprichter De Spelles

Matthijs Jansen is de oprichter van De Spelles. Hij weet al meerdere jaren zien hoe je iedereen met plezier laat bewegen. Zijn spelvideo’s werden via social media massaal gedeeld. Ook de landelijke media besteedde aandacht aan zijn concept. De kracht van zijn spellen is dat ze simpel, origineel en vooral enthousiasmerend werken. Juist in deze tijd waarin kinderen steeds inactiever worden, biedt De Spelles een uitkomst.

Matthijs Jansen - De Spelles

In korte tijd heeft Matthijs een eigen database van 500 originele spellen voor in de gymles. Een groot deel bundelde hij in verschillende eBooks. Hier zijn er nu al meer dan 3000 van verkocht. Daarnaast geeft Matthijs met regelmaat workshops in Nederland en België. Die worden steevast zeer goed beoordeeld. Verder heeft Matthijs een webshop met sport- en spelmaterialen voor de gymles. Dit doet Matthijs onder de naam van SportSpel.Shop. Zo biedt De Spelles een breed pakket aan spelideeën, geeft het advies en levert het de beste sport- en spelmaterialen voor een energieke gymles.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks inspiratie én een kortingscode voor een eBook naar keuze!