Doel Mastermind

Probeer als snelste de gekleurde code te kraken die onzichtbaar is opgesteld achter een object.

Basisinformatie

Materialen

Organisatie

Eén leerling mag vijf gekleurde kaartjes verborgen neerleggen achter een kastdeel. Dit kunnen ook op elkaar gestapelde matjes zijn of achter een gekantelde bank. Op het kastdeel legt hij vijf blokjes neer, liggend in de baan van de gekleurde hoedjes of pittenzakken.

Beschrijving

De andere teamleden staan aan de andere zijde van de zaal. Per keer mag één deelnemer van elk team naar voren komen en voor het kastdeel (ongeveer twee meter afstand houden) een gekleurd hoedje neerleggen.
Ligt het hoedje op de goede plek, dan wordt het blokje dat op de kast ligt omhoog gezet. Ligt het hoedje niet op de goede plek, dan blijft het blokje liggen. 
Liggen alle hoedje voor het kastdeel, maar is de code nog niet gekraakt? Dan mag per keer twee hoedjes gewisseld worden, net zolang alle blokjes omhoog staan. Op dat moment is de code gekraakt. Het team dat dit het snelste doet, wint het spel.

Variaties

Makkelijker:
  • Gebruik minder gekleurde hoedjes of je mag per ronde één keer een hint vragen.
Moeilijker:
  • Gebruik meer gekleurde hoedjes waardoor het moeilijker wordt de code te kraken. Mastermind 2.0: speel het spel net even anders. De hoedjes liggen er al, alleen nu kijk je welk hoedje bovenop de stapel ligt. Klik hier voor de video van deze variant.

Spelvideo

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks inspiratie én een kortingscode voor een eBook naar keuze!