Ik zal het niet ontkennen: ik ben groot fan van het toevoegen van spelkaarten in mijn spellessen. Dit doe ik nu al enkele jaren, omdat de mogelijkheden eindeloos zijn. De spelkaarten geven namelijk een extra dimensie aan mijn gymlessen. Daarnaast kan ik met de kaarten werken aan pedagogische doelen en het verbeteren van de onderlinge band. Dit resulteert in een positief groepsklimaat en een betere groepsverhouding. Hoe ik dat doe leg ik uit in deze blog – Hoe de spelkaarten je gymles een impuls geven.
Ik verwerk de kaarten in allerlei spellen en spelsituaties. Ook gebruik ik ze wanneer ik verschillende sportdagen of sportinstuiven organiseer. De grootste pluspunten van het gebruik aan De Spelles Spelkaarten in de gymles, is dat ze de leerlingen enthousiasmeren. Het zorgt er daarnaast voor dat het de leerlingen stimuleert en motiveert om te gaan en blijven bewegen.
De spelkaarten kun je in principe bij allerlei spellen gebruiken. Denk hierbij aan groepsspellen, warming-up spellen en tikspelen. Met het gebruik van de speelkaarten zorg ik ervoor dat iedereen beweegt. Zonder dat ze het doorhebben, bewegen ze. Maar bovenal creëer ik met het gebruik van de spelkaarten dat je altijd kunt winnen of verliezen. De snelste zijn betekent bij mijn spellen niet automatisch dat je ook de winnaar bent. Andersom is dit ook het geval. Ik lok ook een reactie uit, waarnaar ik met ze in gesprek ga. Wat betekent dit voor jou, als groep en voor de tactiek? En wat wil je van mij kunnen leren?
De achterliggende theorie achter de spelkaarten
De achterliggende theorie achter de spelkaarten kun je voegen onder gamification. Bij gamification zet je spelelementen in om het gedrag van een ander op een speelse wijze te beïnvloeden. Verder is bij gamification de gedachte dat je door het gebruiken van spelelementen een activiteit leuker en uitdagender maakt. Hierdoor raak je ongemerkt gemotiveerd om het spel te spelen. Denk aan raadsels, beloningen, opdrachtkaarten of veranderende spelregels.
De spelkaarten zorgen ervoor dat de kaarten het spelverloop bepalen. Wanneer je een bepaalde kaart trekt, betekent dit dat je iets wel of niet moet doen. Ook kan het betekenen dat je punten verdubbeld worden of zelf gehalveerd. Daarnaast kun je spelen met de hoogte van elke kaart. Je koppelt hieraan een opdracht. Een mooi voorbeeld is Kaart-Fitness-Tikkertje.
Kaart-Fitness-Tikkertje
Met een workshop van De Spelles start ik regelmatig mee. Kaart-Fitness-Tikkertje is namelijk een simpel spel. Echter, het spel zorgt voor veel activiteit, contact en plezier. Deelnemers staan direct aan. Als ik ze vraag wat ik zie, dan antwoorden ze dat iedereen beweegt en plezier heeft. Toch zorgen de spelkaarten dat iedereen in beweging komen, zonder dat ze het direct doorhebben. Ze willen namelijk een bepaalde kaart wel of niet krijgen.
Spelkaart-Chaos-Tikkertje
Ook met De Spelles Spelkaarten kun je gevarieerd aan de slag. Spelkaart-Chaos-Tikkertje is daar een mooi voorbeeld van. Hier verwerkte ik het in een tikspel. Voordat het tikspel begon, moesten de kinderen enkele opdrachten voltooien. Het waren fysieke, maar ook pedagogische opdrachten. Dit zorgde ervoor dat ze communiceerden en met elkaar in contact kwamen. Aan het einde activeerde ik het tikspel door met een dobbelsteen te rollen (kan ook met een beweegkubus). De waarden koppelde ik weer aan een spelkaart. Het gevolg: een georganiseerde chaos waarin kinderen met plezier bewegen!
Bestel hier jouw dobbelstenen & beweegkubussen bij SportSpel.Shop
Door gebruik te maken van de spelkaarten krijgt de gymles een andere dimensie. Kinderen leren en ervaren dat ze opeens kunnen winnen maar ook verliezen. Het mooie is dat kinderen wel denken dat ze invloed hebben op de spelelementen. Dit is echter niet niet het geval is. Ongemerkt leren kinderen dus verschillende sociale vaardigheden als omgaan met tegenslagen, doorzetten en samenwerken.
Daarnaast neemt het ook de druk weg van het winnen en verliezen. Maar ook leren kinderen dat goed spelen niet automatisch betekent dat je wint. Net zoals het in het echte leven ook gebeurt. Belangrijkste is wel dat ze blijven bewegen en altijd kans maken om te winnen. De Spelles wordt dan ook een levensles. De kinderen krijgen handvatten die ze meteen kunnen gebruiken voor de volgende les in de klas, maar ook op andere momenten. We grijpen er ook naar terug: weet je nog wat jullie toen hebben ervaren of hebt geleerd?
Spelkaart-Punten-Trefbal
Een voorbeeld om dit duidelijk te maken, is het spel Spelkaart-Punten-Trefbal. Bij deze trefbal-variant voegde ik de spelkaarten toe. Dit zorgde voor een hele andere dimensie. Het spel richtte zich op meerdere plaatsen. Ook zorgden de spelkaarten ervoor dat de puntentelling anders verliep. Een rake score betekende niet een automatische winst. Daarbij betekende het ook dat af niet af is. Iedereen kon aan het spel blijven deelnemen.
Stormbaan-Punten-Race
Niet alleen bij spellen maak je gebruik van de spelkaarten. Ook zijn ze in te zetten bij toestellen en verschillende beweegparcours. Een mooi voorbeeld is de Stormbaan-Puntenrace. Ik had hierbij een parcours uitgezet. Het doel was om zoveel mogelijk punten te verdienen. Onderweg bepaalden de spelkaarten welke route de kinderen aflegden. De korte of de lange route. Ook bepaalden de kaarten voor hoeveel punten ze de beweegbaan liepen.
Het op deze manier inrichten van deze beweegparcours, is dat ze gemotiveerd worden om door te blijven gaan. Ook zag je dat de ene keer de kinderen pech hadden, maar de andere keer geluk. Zo stond eerst de ene leerling voor, daarna de andere. Dit komt omdat bij de spelkaarten ook een kansberekening meekomt. Niet altijd pak je een hoge of een lage kaart. Dat is het mooie ervan.
Conclusie
Het gebruiken van De Speles Spelkaarten in de gymles zorgen ervoor dat je kinderen stimuleert en motiveert. Ook zorgen de kaarten ervoor dat de gymles een andere dimensie krijgt. Het draait niet alleen maar om winnen en verliezen; het draait ook om leren omgaan met. De kinderen leren bijvoorbeeld verschillende sociale vaardigheden. Maar bovenal geven de kaarten plezier aan het bewegen.
De Spelles is daarom niet alleen maar leuk bewegen, het is veel meer dan dat! Ze bewegen allemaal, van begin tot het eind, maar leren ook sociale vaardigheden als samenwerken, sportiviteit en doorzettingsvermogen wat ook gevolg heeft op de opbrengsten. Dit bereik ik mede door het gebruik van de spelkaarten.
Lees hier de andere Blogs van De Spelles – De laatste informatie over de gymles en bewegend leren
Matthijs Jansen - Oprichter De Spelles
Matthijs Jansen is de oprichter van De Spelles. Hij weet al meerdere jaren zien hoe je iedereen met plezier laat bewegen. Zijn spelvideo’s werden via social media massaal gedeeld. Ook de landelijke media besteedde aandacht aan zijn concept. De kracht van zijn spellen is dat ze simpel, origineel en vooral enthousiasmerend werken. Juist in deze tijd waarin kinderen steeds inactiever worden, biedt De Spelles een uitkomst.
In korte tijd heeft Matthijs een eigen database van meer dan 600 originele spellen voor in de gymles. Een groot deel bundelde hij in verschillende eBooks. Hier zijn er nu al meer dan 3000 van verkocht. Daarnaast geeft Matthijs met regelmaat workshops in Nederland en België. Die worden steevast zeer goed beoordeeld. Verder heeft Matthijs een webshop met sport- en spelmaterialen voor de gymles. Dit doet Matthijs onder de naam van SportSpel.Shop. Zo biedt De Spelles een breed pakket aan spelideeën, geeft het advies en levert het de beste sport- en spelmaterialen voor een energieke gymles.