Programmeren in De Spelles

Programmeren in De Spelles

Programmeren hoeft echt niet alleen achter de computer: het kan ook gewoon buiten op straat!

Een programma voor jou 25 maart

Beschrijving

Maak met stoepkrijt een veld met vierkanten. In de video zijn het er 35, maar het kunnen er ook prima minder zijn. Denk aan 16 vlakken. Let in het veld verschillende pittenzakken neer of ander klein gekleurd materiaal. Een persoon gaat in het midden voor het begin van het veld staan; deze noemen we de robot. De ander gaat er schuin achter staat en noemen we de controller.

De controller gaat de robot besturen door hem signalen te geven. Maar let op: de robot kan alleen vooruit en kwart-draai maken. Een tikje op de rug tussen de schouder is een sprong naar voren. Een tikje op het rechter schouderblad is een draai naar recht en een tikje op het linker schouderblad is een draai naar links.

Het spel kan beginnen. De bedoeling van het spel is dat je door goed samen te werken via de juiste route de juiste pittenzakken ophaalt. Wanneer dit lukt, hebben jullie een punt verdiend. Je kunt dus ook teams maken.

Eerst tikt de controller de route op de rug. Als deze stopt, mag de robot starten. De robot springt elke stap, dus ook de draai. Kijk goed naar de video en kijk of jij samen een goed team zijn.

Tip: maak van te voren op blaadje eerst routes. De route die je trekt, die route moet je voltooien. Zo kan de ander de route controleren!

Video

Deze video is vrijblijvend te bekijken op de website van De Spelles. Het kopiëren, delen, downloaden en gebruiken hiervan is niet toegestaan.

Het laatste nieuws ontvangen inclusief handige kortingscodes voor de eBooks? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!